Lärjungaskola 2024-2025

Vår Lärjungaskola är en grundkurs i kristen tro för både hjärta och hjärna. Här ryms både teori och praktik – därför börjar varje dag med bön. Studierna omfattar bibelkunskap och troslära men också undervisning som relaterar till livet och vad det innebär att leva som kristen, eller som vi gärna formulerar det: Vad innebär det att vara en lärjunge till Jesus idag?

Vi fäster stor vikt vid gemenskap och personlig utveckling. Vårt mål är att Lärjungaskolan ska vara en trygg plats där vi stöttar och uppmuntrar varandra. Genom undervisning, gemenskap, samtal, bön och sång får du en hjälp att växa i din tro men också hjälp att växa som människa. Vem är du? Vad vill Gud med ditt liv? Hur fungerar samspelet med andra människor som bäst? Under året finns möjlighet till viss personlig vägledning. Vi rekommenderar varmt regelbundet gudstjänstfirande och deltagande i S:ta Clara kyrkas gemenskap.

Tidigare har Lärjungaskolan varit en folkhögskolekurs och berättigat till studiemedel via CSN. Detta läsår erbjuds tyvärr inte möjligheten att finansiera sitt år på Lärjungaskolan genom att söka CSN. Nya regelverk som vi själva inte styr över gör att Lärjungaskolan inte kan drivas som en folkhögskolekurs kopplat till CSN. Du behöver därför ha en annan, egen försörjning, för att kunna gå Lärjungaskolan. Deltagande i skolan är gratis, men kyrkan erbjuder ingen försörjning. Undervisningens innehåll är detsamma som tidigare år.

Lärare

Lärare under året är Johan Norén, Charbel Ayoub, Hans Weichbrodt, Hans Bratt Hernberg, Klas Lindberg, Iwan Giertz, Christina Tufvesson, Anna Axelsson och Viveca Bratt.

Utöver ordinarie lärare tillkommer ett antal gästlärare.

Praktisk information

Undervisningen hålls vardagar i Pelarsalen i Claragården kl 9.00-12.00. Vi upppmuntrar till deltagande i morgonbönen kl 8.00-9.00 i S:ta Clara kyrka. Varje tisdag firar vi lärjungamässa kl 10.30. Det förekommer inga prov eller hemuppgifter men utöver undervisningen finns kurslitteratur att fördjupa sig i. Intyg delas ut vid läsårets slut.

Hösttermin 2024: 2 september – 12 december med lov vecka 44
Vårtermin 2025: 7 januari – 22 maj med lov vecka 9 och 16
Plats: Claragården och S:ta Clara kyrka, Klara östra kyrkogata 7-9, 111 52 Stockholm

Ansvarig

Vill du veta mer? Kontakta Johan Norén, johan.noren@svenskakyrkan.se

Ansök till Lärjungaskolan här

Datum för sista ansökan: 25 aug 2024

Lämna in din ansökan: Alla som ansöker till Lärjungaskolan får möta en av de ansvariga för samtal och intervju före antagning.

När din ansökan är inskickad återkommer vi så snart vi kan. Under sommaren kan det dröja lite innan vi hinner återkoppla till dig.

Kön

Utbildningserfarenhet