Mission

S:ta Clara kyrkas mission består av två delar – den yttre missionen samt de internationella grupper som möts regelbundet i S:ta Clara kyrka.

I den yttre missionen går en del av våra insamlade pengar vidare till Afrika, ett kärnområde för EFS mission. Detta stöd förmedlas dels centralt via EFS utlandsmission och dels via ett projekt med anknytning till Carl-Erik och Overa Sahlberg. I Mongoliet har vi en inhemsk missionär och vi stöder även Open Doors som hjälper världens förföljda kristna.

Vill du veta mer om den yttre missionen? Kontakta Mats Eriksson i vårt missionsråd 018-24 59 86, bockerochtryck@yahoo.se

Missionsmöte

Vi bjuder in till några missionsmöten varje år med information om aktuella missionsprojekt.

Se kommande missionsmöte här i vår kalender.

Swahiligruppen

Vill du veta mer när swahiligruppen firar gudstjänst? Se kommande gudstjänst här.

Persiska gruppen

Vill du veta mer när persiska gruppen träffas? Se kommande träffar här.

Missionärsskola 2023-2024

Hösten 2023 nystartar vi S:ta Clara kyrkas Missionärsskola med Mats Nyholm, präst och nationell evangelist, som kursansvarig. Kursen innehåller träffar på måndagar i Claragården samt missionsresor i Sverige och Finland. Varmt välkommen att ansöka!

Videohälsningar

I högmässan söndagen den 7 nov 2021 fick vi ta del av glädjande hälsningar från de fyra arbeten som S:ta Clara kyrka stödjer i andra länder. Här kan också du ta del av glimtarna och se lite mer av den yttre mission som vi arbetar med. Filmen från Warsan i Somalia är skapad av EFS.

MOKICCO – Mount Kilimanjaro Children Care Organisation

S:ta Clara kyrka stödjer MOKICCO – Mount Kilimanjaro Children Care Organisation. Det är en organisation som ger föräldralösa och utsatta barn i Tanzania nya familjehem för livet. I dessa familjehem får barnen hjälp med vad de behöver för att få en så god start i livet som möjligt – med skolgång, mat, kläder, hälsovård, kristen undervisning och en god mamma och pappa, som ger dem den trygghet och värme de hittills saknat.

Initiativtagare till arbetet är Carl-Erik och Overa Sahlberg. Carl-Erik var tidigare präst och direktor i S:ta Clara kyrka. Läs intervjun med Carl-Erik från Budbäraren okt 2015 här. Läs även artikeln i Dagen den 15 nov 2019 här. Efter Carl-Eriks bortgång den 17 nov 2021 driver Overa verksamheten vidare.

Vill du läsa mer eller kontakta Overa Sahlberg? Besök MOKICCOS hemsida här.