Barnkyrka

I Barnkyrkan vill vi ge barnen möjlighet att ta del av evangeliet på ett sätt som barnen förstår. Syftet är att varje barn ska få lära känna Gud genom Jesus Kristus. Här får de dela gemenskap med jämnåriga barn och engagerade ledare och de får fortsätta på sin upptäcktsfärd med Gud.

Barnkyrkan är en viktig del i det uppdrag vi har som kyrka att fullfölja missionsbefallningen ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla bud jag gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” Matt 28:19-20. Jesus sa “Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.” Mark 10:14b

Barnen är till och med förebilder i tron för oss vuxna ”Sannerligen den som inte tar emot Gud rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Mark 10:15

Vi ses tillsammans på söndagar men vi gör också utflykter, bjuder in till familjedagar, åker på läger och liknande aktiviteter under året och på skollov. Fyll i formuläret nedan för att få regelbunden information från barnledare Emmalill Hector.

Familjefredag

Flera fredagkvällar varje år möts Barnkyrkan och ungdomar för familjefredag kl 17.30 i Claragården. Vi käkar middag tillsammans, spelar pingis och TV-spel och avslutar med film. Hela familjen är välkommen.

Vill du komma på familjefredag? Anmäl dig till barnledare Emmalill Hector, 070-782 26 33.

Se kommande familjefredag här.

Söndag med barnkyrkan

Varje söndag under mässan kl 11.00 har barnen sin egen verksamhet i Claragården – söndag med Barnkyrkan. De är uppdelade i olika åldersgrupper för att få ta del av dagens bibeltext på sin nivå.

Alla barnen är med inne i kyrkan i början av högmässan. Barnen som är i lilla gruppen 3-6 år och barnen som går i mellangruppen årskurs 1-5 går efter en stund ut till Claragården för en gemensam samling med bön, insamling och sång innan vi delar upp oss i våra grupper med bibelberättelse, lek och pyssel. Vi avslutar med varm korv med bröd innan vi går tillbaka till stora kyrkan för att vara med under nattvarden. Barnen som går i stora gruppen årskurs 6-8 är med på högmässan fram till predikan då de följer med en ledare till Claragården för bibelsamtal om dagens text.

De allra yngsta barnen kan under mässan leka tillsammans med sina föräldrar i Barnens hörna i den södra korsarmen – där finns böcker, leksaker och pysselbord. Om du och ditt barn behöver gå undan för att leka lite mer högljutt, eller för att amma, så finns Diakonirummet nära receptionen vid huvudentrén. Där finns skötbädd, blöjor, pusselmatta och leksaker.

Vill du veta mer om Barnkyrkan eller kanske finnas med som ledare? Kontakta barnledare Emmalill Hector 070-782 26 33, emmalill.hector@svenskakyrkan.se

Dopet

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan. Läs mer om dopet här

Vill du att ditt barn blir döpt i S:ta Clara kyrka? Kontakta oss på info@clarakyrka.se för att komma i kontakt med en av våra präster.

Vill du få information?

Vill ditt barn vara en del av Barnkyrkan i S:ta Clara kyrka och vill ni få regelbunden information om vad som händer på söndagar och vid andra tillfällen? Fyll i formuläret här nedan.

Behandling av personuppgifter

Samling med Barnkyrkan

via YouTube

Under våren 2020 samlades vi digitalt med Barnkyrkan – vi sände en film varje söndag under sex veckor med start söndagen den 10 maj 2020. Titta gärna tillsammans med hela familjen.

För att komma till spellistan Barnkyrkan på vår YouTube-kanal klicka här eller på bilden.