Lovsångsskola 2022-2023

Hur kan jag leva nära Guds hjärta och leda andra människor dit? Lovsångsskolan som startade hösten 2021 vänder sig till sångare och musiker som vill ära Gud med sina liv, utveckla sina musikaliska gåvor, fördjupas i sin tro på Gud och vill använda sina talanger för att tjäna i en församlingsgemenskap. Lovsångsskolan är en ettårig utbildning på deltid 75%  – med möjlighet att söka CSN genom Hagabergs folkhögskola.

Lovsångsskolan har sitt fokus på den moderna lovsången, men omfamnar även den rika skatt av psalmer och sånger som finns i kyrkans historia. Ansvarig och huvudlärare för Lovsångsskolan är Bo Järpehag – lovsångsledare, musiker, producent och kompositör som i över 30 år har betjänat i lovsång i olika sammanhang i Sverige. Han ledde tidigare Lovsångslinjen på Dalkarlså folkhögskola 2014 till 2019, och sedan några år tillbaka är Bo en av lovsångsledarna i S:ta Clara kyrka. Tillsammans med sin fru Elsa ligger han bland annat bakom lovsånger som På dig min Gud förtröstar jag, Mer av dig, Att lära känna dig är min längtan, Du är en god Gud och Bara du är Gud.

Lovsångsskolan har sitt hem i Claragården – den gula byggnaden som ligger inne på kyrkans gård ca 30 meter från kyrkans huvudentré.

S:ta Clara kyrka är en evangelisk-luthersk, diakonal och karismatisk kyrka i centrala Stockholm. Kyrkan präglas av bön, diakoni, mission och gudstjänst. Skolans närhet till dess församlingsliv ger många tillfällen till lovsång under en vanlig vecka.

Lärare och ämnen i urval

Vi har en rik och varierande undervisning i teori och praktik, ensemblespel och gudstjänstliv med flera gästlärare. Undervisar regelbundet gör huvudlärare Bo Järpehag men också Micke Fhinn, Petter och Helena Alin, Lars Petersson, Mats Nyholm, Mattias Martinson m.fl. Här följer också några exempel på ämnen.

Lovsång i mitt liv – Min identitet som tillbedjare, att finna mig själv i Bibeln, att lära känna Gud
Leda lovsång – Praktisk och handfast träning med varm och personlig coachning, förberedelse och spontanitet
Lovsång i församlingsmiljön – Gudstjänstliv, att jobba i team, samarbete och samspel med pastorer och ledare, förberedelse, kyrkans högtider, copyright, olika generationer, tradition kontra förnyelse m.m
Skapa lovsång – Fokus på den kreativa processen med text, melodi och ackord, olika ämnen och olika stilar, arbete både individuellt och i grupp.’
Sjung en ny sång – Den profetiska sången, den helige Andes ledning, inspiration och smörjelse
Bibelkunskap – Vem tillber vi? Varför tillber vi? Biblisk grund samt fördjupning av lovsång och tillbedjan utifrån Psaltaren, Davids liv, Höga visan, Tabernaklet, Templet, tillbedjan i Jesu liv, Paulus undervisning, Uppenbarelseboken och den himmelska tillbedjan m.m
Närmare studier av julens och påskens texter

Praktisk information

Skolan är på deltid 75% i samarbete med Hagabergs folkhögskola. Undervisningen hålls i Claragården måndag-torsdag kl 8.00-14.00. Vi börjar alltid dagen med S:ta Clara kyrkas morgonbön och fortsätter sedan med undervisning.

Hösttermin 2022: 29 aug–16 dec med lov vecka 44
Vårtermin 2023: 9 jan–26 maj med lov vecka 9 och 15
Plats: Claragården och S:ta Clara kyrka, Klara östra kyrkogata 7-9, 111 52 Stockholm
Studierna är CSN-berättigade. Intyg delas ut vid läsårets slut.

Ansvarig

Vill du veta mer? Kontakta ansvarig Bo Järpehag, bo.jarpehag@svenskakyrkan.se

Ansök till Lovsångsskolan här

Ansökan för läsåret 2022-2023 är stängd.