Studiebesök

Vi tar gärna emot studiebesök – oftast flera varje vecka. Vi tar emot alltifrån personalgrupper från Svenska kyrkan och frikyrkor, präst- och pastorsstudenter, konfirmandgrupper, skolklasser, grupper från ideella organisationer, myndigheter och företag. För att komma på studiebesök gör ni en ansökan här nedan, så återkommer vi till er så snart vi tagit emot och tittat på er ansökan.

Har ni inte möjlighet att resa fysiskt? Då kan ni resa digitalt. Läs mer om digitalt studiebesök längre ned på denna sida.

Hur ser ett studiebesök ut?

När ni har skickat in er ansökan och vi ser att vi kan ta emot er får ni en studiebesöksvärd – det är den person från S:ta Clara kyrka som ni har kontakt med före och som ni möter på studiebesöket. Ett studiebesök varar runt 1-2 timmar. Vi berättar om alltifrån vår historia, vår kyrkobyggnad till vårt arbete i Stockholm idag. Det blir också tillfälle för samtal och frågor.

Vi uppmuntrar alla som kommer på studiebesök att även besöka våra offentliga samlingar såsom gudstjänsterna och bönesamlingarna – de är navet i vår verksamhet. Genom bönen gör Gud det omöjliga möjligt.

När kan vi ta emot studiebesök?

Vi tar främst emot studiebesök dagtid måndag-fredag. Ni hittar våra öppettider här.

Vad kostar ett studiebesök?

Den verksamhet som vi bedriver är helt beroende av de gåvor vi får. Ni betalar en studiebesöksavgift på 1000-3000 kr beroende på vad ni är för sorts grupp som önskar komma, storlek på gruppen samt tidslängd och syfte med studiebesöket. Studiebesöksavgiften kommer ni överens om med den studiebesöksvärd som kontaktar er, och fakturan skickas först efter att studiebesöket ägt rum.

Vi kan tyvärr inte förvara era väskor i vår kyrka enligt våra säkerhetsrutiner, så om ni kommer med större väskor rekommenderar vi att ni låser in dem på Centralstationen.

Hjälpa till som volontärer

Om ni dessutom önskar hjälpa till som volontärer så finns det en viss möjlighet att vara med i vårt arbete med evangelisation på Sergels torg – Plattan eller genom att dela vittnesbörd eller sång på en av våra bönesamlingar. I ansökan bockar ni i vad ni har för önskemål.

OBS! I matutdelningen kan vi endast ta emot enstaka volontärer och inte grupper på över 3 personer. Om ni önskar kan vi däremot lägga ert studiebesök samtidigt som matutdelningen äger rum i kyrksalen kl 9.30-10.30 så att ni får se hur matutdelningen går till – under tiden som ni lyssnar till studiebesöket.

Ansök om fysiskt studiebesök här

När din ansökan är inskickad återkommer vi så snart vi kan.

Vi önskar dessutom hjälpa till som volontärer i följande verksamheter

Behandling av personuppgifter

Digitalt studiebesök

Det har aldrig tidigare varit så enkelt att komma på studiebesök till S:ta Clara kyrka som nu. För er som inte har möjlighet att resa fysiskt finns möjlighet att resa digitalt!

Hur ser ett digitalt studiebesök ut?

Efter att ha saknat så många utbyten och vänner i ett helt år stod vi inte längre ut. I en film på totalt en timme kan du lyssna till 6-7 personer från S:ta Clara kyrka berätta om S:ta Claras vision, historia, verksamhet, vittnesbörd, böneliv, diakoni, utmaningar och behov. Tillsammans med kortfilmer från matututdelningen, nattöppen kyrka, Sergels torg – Plattan, Medborgarplatsen och Malmskillnadsgatan ger vi er diakoni och missionsarbete från Stockholm.

Därefter hämtar ni kaffekoppen för att under ännu en timme via Zoom möta en eller två studiebesöksvärdar från personalen eller styrelsen i S:ta Clara kyrka. Om ni är en mindre grupp kan ni sitta tillsammans exempelvis på en arbetsplats, i en organisation eller kyrka. Det går också bra att vara på olika geografiska platser.

Efter två timmar har ni alltså varit på digitalt studiebesök och kan utifrån det samtala vidare i det sammanhang där ni befinner er. Förhoppningsvis leder ett studiebesök hos oss till böner, idéer och hopp för att bygga på er hemmaplan! Vi tycker inte att alla ska ha samma verksamhet som vi har i S:ta Clara kyrka men vi tror att vi har fått ett DNA i bön, diakoni, mission och gudstjänst som vi vill ge vidare till flera andra kyrkor och grupper.

När kan vi ta emot studiebesök?

Vi tar främst emot studiebesök dagtid måndag-fredag. Under mars, april och maj har vi avsatt måndag- och torsdageftermiddagar. Då tittar ni först på filmen kl 13.30-14.30 som vi mailar till er i förväg, och möter sedan en eller två studiebesöksvärdar från S:ta Clara kyrka kl 14.30-15.30 via Zoom. Därefter tar ni er tid för samtal tillsammans i er grupp.

Vad kostar ett studiebesök?

Den verksamhet som vi bedriver är helt beroende av de gåvor vi får. Ni betalar en studiebesöksavgift på 3000 kr eller valfri högre gåva.

Om ni vill studera principerna och bakgrunden till vårt arbete kan ni till er grupp också beställa boken Varje kyrksal kan fyllas som vår präst och direktor Mats Nyholm har skrivit under 2020. Maila till info@clarakyrka.se för att beställa ett eller flera exemplar av boken för 150 kr per bok.

Ansök om digitalt studiebesök här

När din ansökan är inskickad återkommer vi så snart vi kan.

Behandling av personuppgifter